Beste fitness oefeningen

Beste fitness oefeningenWe weten het allemaal, fitness is goed voor je, maar toch doen we het niet of te weinig. Het beste wat je kan doen is je aanmelden bij een sportschool en je daar laten begeleiden. Dit motiveert je meer en als je er eenmaal bent ga je ook echt aan de slag. Alleen niet iedereen heeft er tijd voor of misschien zin in om naar een sportschool te gaan. Voor jou hebben we de beste fitness oefeningen die je gewoon thuis kan doen.

Ook zijn deze oefeningen een goede aanvulling op je huidige fitness programma. Voor de beste fitness oefeningen heb je geen dumbbells of trainingsbankje nodig. Met andere woorden de beste fitness oefeningen kun je gewoon thuis doen zonder hulpmiddelen. Lees hieronder welke fitness oefeningen je kunt doen voor de belangrijkste spieren.

De borstspieren (push-ups)

Om je borstspieren te trainen kun je push-ups uitvoeren op de grond. Met push-ups versterk je de borstspieren en train je gelijk je armen en schouders. Let wel heel goed op je houding!

Strek je benen en rug, en houd je hoofd recht. Zorg ervoor dat je in één lijn staat met je benen. Zet je voeten naast elkaar en raak de grond met de top van je tenen. Je handen moeten circa 20cm breder staan dan je schouders. Spreid je vingers zodat je een een goede balans hebt tijdens het opdrukken. Laat je billen tijdens het opdrukken niet boven alles uit steken. Maak een beheerste op en neer beweging en laat je borstkas bijna de vloer raken.

Doe deze oefening 3 keer per week en streef ernaar om 3 keer een set van 15 herhalingen te doen. Naarmate je het langer doet kun je de herhalingen opvoeren. Zie het filmpje hieronder hoe je deze oefening het beste kunt doen.

Een variant van de push-up is een smalle push-up. Hierbij oefen je meer je triceps. Om deze oefening te doen moet je in dezelfde positie staan als bij een normale push-up, alleen zet je, je handen dichter naar elkaar toe.

Probeer deze oefening direct na de push-ups te doen met in het begin 3 keer een set van 12 herhalingen. Naarmate je beter wordt kun je meer herhalingen uitvoeren.

Benen (Squats)

Een goed training voor je benen zijn squads. Met squad oefeningen zorg je voor verbranding van vet en het versterken van je been spieren.

Begin met rechtop staan en je benen onder je schouders te zetten. Strek je handen vooruit voor de balans en houdt je rug recht. Zak door je knieën tot je dijen horizontaal staan en houdt dit circa 5 seconden vast. Na 5 seconden ga je weer langzaam omhoog en herhaal je dit 10 keer. De laatste herhalingen moeten steeds zwaarder worden en als het goed is merk je de veranderingen in je beenspieren. Bekijk het filmpje hieronder hoe je dit het beste kunt doen.

Buik (Sit-ups)

Voor het trainen van je buikspieren kun je een hoop oefeningen doen. Door sit-ups te doen versterk je de spieren in je buik. Wil je een six-pack? Dan moet je wel wat meer doen dan alleen je buikspieren trainen. Voor de zichtbaarheid van je buikspieren moet je er zo weinig mogelijk vet overheen hebben. Zorg ervoor dat je cardio trainingen volgt om vet te verbranden en zo ook de spieren in je buik beter zichtbaar te maken.

Voor een sit-up ga je recht op de grond liggen op een fitnessmatje. Ga wel op een stevige ondergrond liggen en niet op een matras. Plaats je benen in een hoek van 90 graden en leg je handen in je nek. Maak vervolgens een rustige beweging omhoog naar je knieën. En ga ook langzaam weer naar beneden. Op een gegeven moment zul je buikspieren voelen branden. Let er wel op dat je, je hoofd niet omhoog trekt. Ga net zolang door totdat je de buikspieren voelt branden en doe er dan nog 5 a 10 herhalingen bij. Bekijk het filmpje hieronder hoe je dit kunt doen.

Om de oefening wat makkelijker te maken kun je, je voeten klemmen onder een bank.

Als aansluiting op je buikspieren/beenspieren training kun je ook leg lifts doen. Ga recht op je rug liggen en sla je armen naar buiten. Lig je eenmaal goed haal dan je benen rustig omhoog en probeer ze zo gestrekt mogelijk te houden. Houdt dit 2 seconden vast en laat dan je benen langzaam zakken tot net boven de grond (raak de grond niet aan!) en houdt dit ook 2 seconden vast. Herhaal deze oefening totdat je de spieren voelt branden. Probeer 3 sets te doen. De beste fitness oefeningen voor je buik en benen kun je hieronder vinden.

Core (‘de plank’)

Wat een erg goede training voor je core-spieren is noemen ze de plank. Met deze oefening maak je, je buik, rug en heupspieren sterker. Ga op je buik liggen en ga net zoals de push-up op je tenen leunen en houd je ellebogen op de grond. Vorm een zo recht mogelijk positie (vandaar de plank) en blijf 50 seconden in deze positie. Je doet jet goed als je de rug en buikspieren het werk voelt doen. Let er wel op dat je niet je billen omhoog gooit, blijf zo recht mogelijk. Doe dit 2 a 3 keer.

De oefeningen die hierboven zijn beschreven zijn de beste fitness oefeningen die je eenvoudig thuis kan doen. Er zijn natuurlijk nog veel meer varianten van deze trainingen mogelijk en met behulp van dumbbells kun je nog meer trainen. De beste fitness oefeningen voor de belangrijkste spieren in je lichaam kun je in de bovenstaande filmpjes zien. Deze oefeningen kun je thuis doen op elk moment dat het jou uitkomt, geen excuus mogelijk.

Leave a comment