Alcohol een dikmaker?

De meeste mensen drinken wel eens of regelmatig een alcoholisch drankje. Mensen die bijvoorbeeld veel bier drinken kunnen een zogeheten ‘bierbuikje’ ontwikkelen. Maar hoe komt dit nou precies? Maakt alcohol je dik?

Alcohol heeft geen voedingswaarde. Alcohol bevat namelijk helemaal geen nuttige voedingstoffen voor je lichaam. Zodra alcohol door je lichaam wordt afgebroken komt er wel energie vrij, maar levert het geen voedingswaarde op. Ze worden ook wel ‘lege’ calorieën genoemd. De energie die je uit alcohol haalt wordt niet opgeslagen en probeert je lichaam zo snel mogelijk weer kwijt te raken.

Zodra je iets eet en daarbij alcohol drinkt zal eerst de calorieën uit de alcohol worden gebruikt en daarna de calorieën van het eten. Als de calorieën uit het eten niet wordt verbrand sla je lichaam deze extra calorieën op als vet. Door deze opstapeling van vetten vormt zich een bierbuikje. Niet zozeer de alcohol maakt je dik, maar de opstapeling van vetten.

Calorieën

Een gram alcohol levert circa 7 kilocalorieën. Een bierglas met pils, een borrelglaasje gedestilleerd en een wijnglas met wijn leveren ongeveer de hoeveelheid alcohol, namelijk 10 gram. Dit betekent dat een glas minimaal 70 kilocalorieën bevat. Daarnaast zitter er ook veel suikers of room in alcoholische drankjes waardoor ze nog meer calorieën bevatten. Een glas bier bevat circa 110 kilocalorieën per glas. Light bier en alcoholvrij bier hebben circa 70 kilocalorieën per glas.

Mixdranken en sterke dranken bevatten over het algemeen meer calorieën dan een standaard biertje. Sterke dranken als, rum, jenever, gin, wodka of whisky bevatten elk circa 100 kilocalorieën per borrelglaasje. In verhouding bevat een rum-cola ruim 325 kilocalorieën en een Bacardi breezer 152 kilocalorieën.

Droge wijn levert ook minder calorieën dan zoete wijn en rode wijn bevat een klein beetje meer calorieën dan witte wijn. In vergelijking: Een glas droge witte wijn levert circa 106 kilocalorieën en een glas zoete witte wijn circa 226 kilocalorieën

Ben je aan de lijn, maar wil je toch af en toe eens genieten van een drankje? Lees dan de tips hieronder.

  • Neem een drankje waar niet veel room of suikers inzitten. Mixdranken en koffielikeuren kun je beter vermijden omdat hier veel suikers en/of room inzitten.
  • Drink geen alcohol om je dorst te lessen, gebruik hiervoor water.
  • Beperkt het nuttigen van alcoholische drankjes tot af en toe eens op een feestje. En hou het dan ook bij een of twee glaasjes. Na de tweede glas kun je beter overgaan op water. Wat je vooral niet moet doen is dagelijks drinken.
  • Drink rustig en geniet van elk drankje. Je krijgt minder calorieën binnen als je rustig een glaasje opdrinkt in plaats van het ene na de andere glas achterover slaan.
  • Laat dikmakende snacks en hapjes staan. Zoete stengels, Japanse mix, rauwkost of popcorn kun je veel beter eten bij je drankje.