Vitamine tekort en mineralen tekort?

vitamine tekortEr komen tegenwoordig steeds meer pilletjes op de mark met verschillende vitamines en mineralen. Maar voor wie zijn deze pillen? En heb jij ze ook nodig? Om deze vragen te kunnen beantwoorden is het verstandig om na te gaan waarom deze vitamine pillen er zijn. Deze supplementen zijn er omdat er mensen zijn met vitamine tekort en een tekort aan mineralen.

Nut van vitamines en mineralen

Vitamines en mineralen hebben wij nodig om gezond te blijven. We hebben ze nodig om te groeien en te herstellen na ziekte. Ons lichaam heeft dagelijks een bepaalde hoeveelheid vitamines en mineralen nodig Dit wordt aangegeven met ADH (Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Ons lichaam maakt zelf vitamines aan, maar heeft deze ook nodig uit voeding. De belangrijkste vitamines die wij nodig hebben zijn: A, B1, B2, B3, B5, B6, B7, B11, B12, C, D, E en K. Vitamine tekort betekent dan ook dat je niet genoeg en/of gevarieerde voeding binnen krijgt.

Naast vitamines zijn mineralen minstens zo belangrijk. Mineralen halen wij ook uit voeding. Bekende en belangrijke mineralen die ons lichaam nodig heeft zijn: calcium, kalium, fosfor, natrium, ijzer, jodium en zink.

Voor wie is dit nodig?

Er zijn bepaalde groepen mensen die vaker vitamine tekort hebben. Denk maar aan ouderen, zwangere vrouwen en kinderen. Maar ook sporters, rokers en veganisten kunnen vitamine tekort krijgen. Deze groepen mensen hebben vaak extra vitamine nodig om de dagelijkse benodigde hoeveelheid aan te vullen.

  • Ouderen hebben vaak vitamine D tekort omdat ze minder vaak eten en minder buiten komen. Vitamine D wordt in de huid aangemaakt door zonlicht. Naarmate men ouder wordt maakt het lichaam steeds minder van deze vitamine aan. Om een vitamine tekort aan te vullen is het nemen van extra erg belangrijk.
  • Ook voor zwangere vrouwen is het belangrijk om extra vitamine D te nemen om het skelet van de baby te verstevigen. Naast het nemen van extra vitamine D wordt het aangeraden om extra foliumzuur te nemen omdat dit de kans op een open ruggetje bij baby’s verkleint.
  • Voor kinderen tot 4 jaar wordt geadviseerd om een extra hoeveelheid vitamine D te geven.
  • Sporters die langdurig een inspanning moeten leveren kunnen kunnen ook vitamine tekort komen en kunnen extra vitamines nemen in de zin van een multivitaminepreperaat. Bij recreatie sporters die gevarieerd en gezond eten zijn extra vitaminen en mineralen eigenlijk niet nodig.
  • Rokers hebben een groot vitamine C tekort omdat bij het roken extra radicalen in het lichaam komen. Rokers hebben tot 40 procent meer vitamine C nodig dan niet-rokers.
  • Veganisten hebben een extra hoeveelheid vitamine B12 nodig omdat deze vitamine alleen in dierlijke producten voorkomt.

Wil je de bekendste feitjes en fabels weten over vitamines? kijk dan naar: Feitjes en fabels vitamines

Het belangrijkste is dat we gevarieerd eten. Als we gevarieerd en voldoende eten krijgen we voldoende vitaminen en mineralen binnen en krijgen we geen vitaminen en mineralen tekort.

Bron: www.voedingscentrum.nl

Leave a comment