Feitjes of fabels over vitamines

Feitjes en fabeltjesEr bestaan een aantal fabeltjes over vitamines en mineralen, hieronder de bekendste voor jou op een rijtje gezet.

Fabel: Bereiding in magnetron gaat ten koste van veel vitamines
Als je voedsel gaat koken komen de in water oplosbare vitamines in het kookvocht terecht. Normaliter wordt er bij het bereiden van groenten in de magnetron minder water gebruikt dan bij het koken op een fornuis. Dit betekent dus dat het beter is om in de magnetron groenten te bereiden omdat er minder water oplosbare vitaminen verloren kunnen gaan

Feit/Fabel: Er zitten minder vitamines in diepvriesgroenten en blikgroenten dan in verse producten
Met de moderne bereidingswijze gaan er weinig vitamines verloren in het bereidingsproces. Er gaan wel wat vitamines verloren. Sinaasappelsap in pakken zijn een goed alternatief voor versgeperste sinaasappelen. Tijdens de bereiding van het sap gaan er wel wat vitamines verloren, maar dit is erg beperkt. Als je een pak sinaasappelsap opent verliest het circa 2 procent vitamine C per dag.

Fabel: Vitamines in verse voedingsproducten worden beter opgenomen dan in supplementen
Dit klopt niet. De vitamines in voedingsproducten worden niet gelijk door het lichaam opgenomen doordat ze eerst door de spijsvertering gescheiden moeten worden. Bovendien lukt het niet altijd om alle vitamines op te nemen in je lichaam waardoor ze onbenut je lichaam weer kunnen verlaten. Vitamines in supplementen hebben dit probleem niet waardoor je de stoffen beter op neemt.

Fabel: Er duiken regelmatig nieuwe vitamines op
Er zijn stoffen, zoals B4, B13, B14, B15, B17, vitamine P en co-enzym Q die regelmatig opduiken als nieuwe vitamines die goed zijn voor onze gezondheid. Dit zijn echter geen nieuwe vitamines want onze lichaam maakt deze stoffen al zelf voldoende aan. Deze heb je niet nodig en het zijn bovendien niet eens vitamines.

Feit: Een multivitamine bevat alle nodige vitamines
Klopt, een multivitamine supplement bevat namelijk 13 vitamines en een groot deel van de mineralen die ook in fruit en groente zitten. Een multivitamine is een goede aanvulling op je voeding en wordt ook door veel mensen gebruikt.

Fabel: Hoe donkerder het brood, hoe gezonder het is
Veel mensen denken dat de kleur van het brood heel wat verteld over wat er gezonder is. Dit klopt echter niet. De kleur van het brood zegt niets meer over het gehalte vezels, vitamines en mineralen. Door gekaramelliseerde suiker te gebruiken kleur het brood donker en geeft het een specifieke smaak, maar voegt weinig voedingsstoffen toe. Er zijn betere tarwesoorten die meer voedingsstoffen bevatten, maar die lichtgeel of wit van kleur zijn.

Feit: Volkorenmeel bevat maar liefst 20 keer meer vitamines en mineralen dan bloem
Dit klopt. Een graankorrel bestaat namelijk uit drie delen, de meelkern, de kiem en de zemel. Veel voedingsstoffen zitten in de kiem en de zemel. Bij volkorenmeel wordt de hele korrel vermalen met de vitamines en mineralen. Bij bloemmeel wordt alleen de meelkern vermalen.

Terug naar: Vitamine en mineralen tekort

Leave a comment