Hou het sporten vol – zes tips

Written by redacteur on . Posted in Gastartikel

sportenNu het voorjaar in volle gang is, beginnen veel mensen enthousiast met sporten. Om zich fitter te voelen, maar ook om komende zomer strak op het strand te liggen. Ben jij ook enthousiast begonnen? Wij hebben zes handige tips om het sporten vol te houden. Van doelen stellen tot een Inshared verzekering, we hebben overal aan gedacht!

1. Zorg voor een doel
Bedenk een reden waarom jij elke week wilt sporten. Wil je 5 kilo afvallen? Je vetpercentage 5% verlagen? Of een kledingmaat kleiner aankunnen? Misschien wil je aan het einde van de zomer wel tien kilometer achter elkaar hard kunnen lopen of meedoen aan een wedstrijd. Zoek een doel dat voor jou werkt en waar je echt voor wil gaan. Stel wel een realistisch doel. Over een maand in maatje S willen passen terwijl je nu XL draagt, is geen goed idee.

2. Hou het bij
Het is wetenschappelijk bewezen: zodra je het bijhoudt, schiet je vooruit naar je doel. Hou dus lijstjes bij. Meet bijvoorbeeld wekelijks je tailleomvang of noteer iedere keer de route die je gerend hebt. Schrijf je tijden en de oefeningen op, zodat je deze kunt verbeteren. Nog makkelijker: een app die je voortgaan meet. Hoe cool is het om te zien dat je het rondje waar je eerst 30 minuten over deed nu in 20 minuten loopt? Je mag jezelf ook best belonen als je tevreden bent met een lijstje!

3. Zorg voor regelmaat
Sporten moet een gewoonte worden. Zorg er daarom voor dat er er regelmaat in zit. Ga dus niet sporten als je er zin in hebt, maar stel vaste dagen en uren in. Maandag, woensdag en vrijdag om 19:30 bijvoorbeeld, of iedere dag uit het werk een rondje hardlopen. Geen smoesjes verzinnen, trek je sportkleding aan en gá! Na zes tot twaalf weken is het een gewoonte geworden en is het minder moeilijk om te gaan.

4. Leef gezond
Mensen die gezond leven, voelen zich fitter en actiever dan mensen die dat niet doen. Bye bye hamburgers en zakken chips, hallo groente en fruit! Stop met roken, matig met alcohol en snack alleen nog maar gezonde dingen. Gezond eten en sporten ondersteunen elkaar. Een gezonde levensstijl zorgt ervoor dat je nog sneller resultaten ziet van je sportieve prestatie en dat je je beter voelt. Dat motiveert je! Natuurlijk mag je best eens wat lekkers, bijvoorbeeld als je een doel gehaald hebt.

5. Muziekje
Muziek maakt alles leuker: ook sporten! Onderzoek van de Brunel Universiteit in Londen heeft zelf bewezen dat sportieve prestaties met achtergrondmuziek 10% beter zijn dan die zonder muziek. Kies muziek die past bij de activiteit die je aan het doen bent, want uit datzelfde onderzoek bleek dat muziek die aangepast is aan het ritme van het hardlopen de prestaties met 20% verbeterd. Het ideale hardloopnummer heeft een beat van tussen de 120 en 140 beats per minute.

6. Luister naar je lichaam
Leer je lichaam kennen en luister ernaar. Voel wanneer je echt even door moet zetten en wanneer je echt moet stoppen. Laat blessures niet verslonzen, maar stap op tijd naar de dokter of fysiek. Hier komt de zorgverzekering om de hoek kijken. Steeds meer mensen gaan niet naar de dokter omdat ze het zelf moeten betalen. Een goede zorgverzekering met aanvullende pakketten neemt deze drempel deels weg. Het is even een investering, maar wel een investering in het belangrijkste wat je hebt: je lichaam.

Tags:

Trackback from your site.