Leer te ontstressen

Written by redacteur on . Posted in Gastartikel

yoga iqnuEen fulltime baan, een groot gezin en ook nog eens een tijdrovende hobby? Heb je een hectisch leven, dan bestaat er een kans dat je gestrest raakt. En voor iedereen die dit wel eens heeft meegemaakt is er maar één oplossing: ontstressen. Hoe je dat doet? Hier volgen een aantal tips.

Weg van de drukte
Het is belangrijk om even weg te gaan van al die drukte. Neem een weekje vrij, zorg dat de kinderen ergens blijven logeren en boek een korte vakantie. Voor een voordelig en stressloos weekje gebruik je een actiecode wanneer je de accommodatie gaat boeken! Daar aangekomen hoef je even niet bezig met de dingen waar je thuis gestrest door raakt. Een kastje die eigenlijk nog gerepareerd moet worden, een stapel administratie die al een tijd ligt te wachten of iets heel anders: op vakantie kan je alles even vergeten. Wat kan je dan tijdens je week weg doen om de stress nog meer te verminderen? Yoga en meditatie zijn uitstekende manieren om zowel je lichaam als geest tot rust te brengen. Misschien kan je tijdens je vakantie een cursus volgen? Of ga naar een massagesalon, om je lichaam eens goed los te laten masseren.

Even niets
Staat je accommodatie in de natuur? Trek dan de wandelschoenen aan en ga de natuur in. Een groene en natuurlijke omgeving heeft over het algemeen een goede uitwerking op de persoon die onrustig is. Luister naar de fluitende vogels, bekijk de kleurrijke planten en bomen en snuif de geuren van de natuur op. Nog een goede manier om te ontstressen is door te slapen. Voldoende slapen! Tijdens je vakantie kan je wel een aantal nachten doorslapen, maar doe je dat in het dagelijks leven normaal niet, dan moet je daar toch wel echt wat aan veranderen. Een weekje voldoende slapen laadt je namelijk niet genoeg op voor de rest van het jaar.

Trucjes voor thuis
Ben je toch niet in de gelegenheid om op vakantie te gaan, dan zijn er ook een aantal dingen die je thuis kunt doen. Het zit hem soms in de kleine dingen, al verwacht je dat niet! Eet een stukje chocolade, het liefst puur. Daarin zitten stoffen die zorgen voor een lagere bloeddruk, een betere bloeddoorstroming en een betere cholesterol. Ook bepaalde vis, zoals tonijn en zalm, hebben goede stoffen. De omega 3 vet-zuren zorgen voor een gezonder hart en voor meer energie. Heb je een partner? Dan is het ook verstandig om tijd met elkaar door te brengen. Knuffelen, kusjes geven en dan samen tussen de lakens duiken: dan ben je even écht niet bezig met je stressvolle situatie thuis en op het werk!

Tags: , ,

Trackback from your site.