Aqua fitness, het nieuwe fitness in het water

Bij fitness denk je al gauw aan trainen met gewichten in de sportschool, of langdurig rennen op een loopband. Veel mensen krijgen last van spieren doordat ze verkeerde bewegingen maken op de fitnessapparaten, dit hoeft natuurlijk niet! Je kan je spieren en conditie goed trainen door te gaan fitnessen in het water. Je hebt genoeg fitness tips die jou kan helpen om goed te trainen, maar je kan nu ook snel en zeer effectief trainen door mee te doen aan aquasporten.

Waarom zou je gaan aquasporten?

Het belangrijkste van aquasporten is de gewichtloosheid. Je bent vrijwel gewichtloos omdat de zwaartekracht wordt gecompenseerd door de opwaartse druk in het water. Je krijgt geen last van schokbelastingen in je spieren, gewrichten en pezen. Ook heb je in het water geen last van overbelasting van je spieren doordat je gaat hardlopen of ze te zwaar gaat belasten. Doordat je in het water geen zwaartekracht voelt gebruik je nog steeds je spieren om de gewrichten in je lichaam te fixeren.

Je hebt in principe alleen maar voordelen van aquasporten. Een aquasporter heeft een gemiddelde hartslagvolume toename van 20 procent, een automatische spierontspanning na circa een kwartier en een veel hogere zuurstofopname. Bovendien krijg je door de weerstand in het water een hogere vetverbranding van circa 30 procent dan in vergelijking met de vetverbranding in het vaste land. Er zijn genoeg aquasporten die je kan doen, lees hieronder meer over de meest gangbare aquasporten die er momenteel zijn.

Aquajogging

Hierbij ‘loop’ je in diep water. Het blijft niet alleen bij lopen want het varieert van een simpel wandelpasje tot een ware sprint in het water. Deze manier van sporten wordt ook wel aquatrimmen genoemd. Je krijgt een ‘wet belt’ om je middel zodat je hoofd en nek boven water blijft drijven. Door deze riem om je middel blijf je verticaal zweven in het water. Het grote voordeel van deze sport is dat je, je gewichten niet belast vanwege de opheffing van de zwaartekracht. Mensen die al een blessure hebben opgelopen kunnen deze vorm van fitness goed gebruiken omdat ze geen belasting uitoefenen op bepaalde gewrichten. Tijdens het aquajoggen wordt er gebruik gemaakt van diverse halters, ballen en zogenoemde flexibeams. 30 minuten aquajogging staat gelijk aan anderhalf uur joggen op het vaste land! Deze manier is dus heel erg geschikt om effectief je uithoudingsvermogen te trainen.

Aquarobics

Bij deze manier van sporten wordt er gebruik gemaakt van diverse oefeningen die in een snel tempo op ritmische muziek worden gedaan. Je hebt niet veel pauzes tijdens een aquarobics sessie omdat de oefeningen

vaak direct achter elkaar in een choreografie worden gegeven. Je maakt vaak gebruik van hoepels, gewichten, halters en andere hulpmiddelen. De oefeningen worden gedaan in heup- tot borstdiep water. De bedoeling van deze work-out is dat je algehele fitheid wordt verbeterd. In het water verbrand je circa 40 procent meer dan dezelfde vormen van deze work-out. Ook verbeterd deze manier van sporten de conditie van je spiergroepen.

Aquasteps

Het water komt bij deze work-out van je heup- tot borsthoogte. Op de bodem van het zwembad liggen steps waar je de oefeningen op uitoefent. Je gaat in principe dezelfde bewegingen doen als op het vaste land, namelijk step op en step af. Als je voor aquasteps kiest krijg je een combinatie van conditieoefeningen en coördinatieoefeningen. Deze sport verbeterd je conditie en verstevigt de spieren. Als je een slechte motoriek hebt is deze manier van work-out niet heel geschikt voor je.

Aquaspinning

Door deze manier van spinning kun je, je conditie flink verbeteren. Aquaspinning, hydrospinning of aquacycling is een nieuwe manier van bewegen waarbij goed gebruik wordt gemaakt van het weerstand in het water. In het water staat een spinningsbike wat erg veel lijkt op de spinningbikes die ook in de sportscholen staan. Je krijgt les in middelhoog water waarbij je in verschillende tempo’s vooruit als achteruit moet trappen. Naast het feit dat het je conditie verbeterd, zorgt deze manier van sporten er ook voor dat je veel vet verbrand. Mensen die aan hun gewicht willen werken of hun conditie weer op peil willen krijgen is dit de ideale sport! Bovendien versterkt het ook je spieren in je onder- en bovenlichaam. Het aquaspinning is voor iedereen geschikt omdat je het op elk niveau kan doen.

Er zijn nog meer vormen en varianten van watersporten, namelijk:

– Aquafitness, aquasportief, hydrofit, aquavaria
– Aquadance
– Aquaslank
– Aquakickboks
– Aquapilates
– Aquaslank

Deze vormen van watersport zijn relatief minder bekend dan de vormen die hierboven zijn genoemd. Als je meer wil weten over deze vormen van watersporten, ‘Google’ deze sporten en je komt heel wat meer te weten.

Leave a comment