Barbecue tips

De zon straalt, de temperatuur loopt op, kortom het is weer bijna zomer! En wat hoort nu bij een mooie zomer? Natuurlijk een barbecue! De nachttemperaturen nemen geleidelijk toe waardoor het steeds mooier weer wordt om te gaan BBQen. Je hoeft niet alleen vet vlees op de barbecue te leggen, je kunt ook gezond barbecuen. Hieronder lees je 10 BBQ tips hoe jij een succesvolle en gezonde barbecue kunt houden.

 

  1. Gebruik alleen goed houtskool voor je BBQ. Dit kan gezuiverde houtskool zijn of houtskool op basis van kokosnootschillen. Als je goede houtskool gebruikt heb je minder last van rook, bovendien zijn de bovenstaande houtskolen ecologisch. Gooit er geen takken en hout op!;
  2. Voordat je begint met roosteren kun je beter de houtskool laten uitbranden. Zodra de houtskool niet meer vlamt en wit van kleur is kun je beginnen met roosteren;
  3. De perfecte afstand om te gaan grillen is tussen de 25 en 40 cm boven de kolen. Als je dichter op de kolen gaat grillen heb je kans dat je voedsel begint te verbranden;
  4. Maak gebruik van geperforeerde aluminium BBQ bakjes waar je het vlees in bakt. Op deze manier vang je het vet op en beland het niet op de kolen. Bovendien wordt de temperatuur beter verdeeld over het oppervlakte;
  5. Kies voor mager vlees en vis en laat de vis en het vlees bakken in hun eigen vet en vocht;
  6. Laat het vlees goed dicht schroeien. Op deze manier blijft het vlees lekker mals;
  7. Marineer het vlees in een marinade met citroensap, olijfolie en knoflook;
  8. Je kan de houten spiesjes het beste in water laten weken voordat je er iets aan rijgt. Als de stokjes goed nat zijn verbranden ze niet;
  9. Heb je verbrande stukken op je vlees? Snij deze stukken dan af voordat je het serveert;
  10. Probeer ook eens allerlei groentespiezen te maken of groenten met kruiden te mixen en op een stuk aluminium folie leggen. Vouw het geheel goed dicht en giet er een beetje bouillon, olie of witte wijn bij.

Leave a comment