Gezonde voeding, met de schijf van vijf

Gezond eten is heel belangrijk. Je lichaam heeft namelijk bouw- en voedingstoffen nodig om te groeien en gezond te blijven. Elke voeding heeft weer verschillende voedingstoffen in verschillende hoeveelheden. Door gevarieerd te eten krijg je veel verschillende voedingstoffen binnen die je nodig hebt. De schijf van vijf kan je hierbij helpen.

Voordat we dieper ingaan op de vijf onderdelen van de schijf zijn er eerst vijf basisregels die je helpen bij het kopen, koken en bewaren van je voedsel. Of ga gelijk naar de schijf van vijf.

1. Eet gevarieerd

Doe dit vooral! Hiermee krijgt je lichaam genoeg voedingstoffen binnen, zoals vitamines en mineralen. Je hoeft niet elke dag een compleet andere maaltijd voor te bereiden maar pas wel op dat je niet wekenlang hetzelfde eet.

2. Beweeg, en eet niet teveel

Je moet eten omdat je lichaam brandstof nodig heeft. Als je meer brandstof binnenkrijgt dan dat je verbrandt kom je aan. Als je op gewicht wil blijven is regelmaat in je eetpatroon erg belangrijk. Het beste is om 3 hoofdmaaltijden aan te houden en 3 á 4 keer iets tussendoor. Probeer dit ook goed te verspreiden over de dag.

Als gezonde tussendoortjes kun je het beste kiezen voor:

  • een belegen boterham;
  • fruit of snackgroenten;
  • yoghurt;
  • drinkbouillon;
  • ontbijtkoek.

Je kan ook kiezen voor iets extra’s zoals snoep of snacks maar denk erom dat je dit niet te vaak neemt.

3. Eet minder verzadigd vet

Je lichaam heeft vetten nodig als brandstof en als bouwstof. Denk erom dat je wel de goede vetten neemt. Er bestaan namelijk gezonde en ongezonde vetten.

Je hebt ‘verzadigd vet’ en ‘onverzadigd vet.’
Verzadigd vet is hard en kan het cholesterolgehalte in je bloed verhogen, waarmee je meer kans hebt op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet doet juist het tegenovergestelde. Die verlaagt juist het cholesterolgehalte in je bloed en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten zijn wel gezond, maar ze leveren wel calorieën op. Let op dat je hier niet teveel van neemt.

Als ezelsbruggetje kun je ‘onverzadigd vet’ zien als ‘oké’ omdat deze begint met een O. ‘verzadigd vet’ kun je onthouden als slechte vet omdat deze begint met de letter V van ‘verkeerd’.

4. Eet veel groente, fruit maar ook brood

Veel groenten en fruit eten verkleint het risico op hart- en vaatziekten. Ook kan het risico op sommige soorten kanker worden verkleind en voorkomt het verstoppingen.

Als je genoeg groente en fruit, maar ook brood eet zorgt dit weer voor een verzadigd gevoel waardoor je niet zo snel ander eten hoeft te eten, zoals koekjes of andere calorierijke extraatjes. In brood zitten namelijk veel vezels die je het gevoel van verzadiging geven.

5. Eet veilig!

Helaas lopen ruim een half miljoen Nederlanders jaarlijks een voedselvergiftiging op. Dit komt vaak door slechte hygiëne. Dit kun je voorkomen door:

  • Alles droog en schoon te houden, was je handen en spoel groente en fruit goed af;
  • Scheid rauw en bereid voedsel, gebruik andere snijplanken voor rauw vlees als kip en vis;
  • Verhit je eten goed;
  • Koel bederfelijk eten goed, bewaar bederfelijk eten in de koelkast bij 4 °C;
  • Let op wat je koopt, let op houdbaarheidsdatum en volg bereiding en bewaaradviezen op.

Als je deze vijf basisregels aanhoudt ben je al goed op weg om je lichaam gezond te houden.