Schijf van vijf

1. Groente en fruit

De eerste snede van de schijf van vijf gaat om groente en fruit. Door groente en fruit te eten krijgt je lichaam voedingstoffen als vitamine C, vitamine A, foliumzuur, kalium en vezels. Dit zijn voedingstoffen die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Groente en fruit bevatten weinig calorieën.

Probeer om veel te variëren tussen verschillende soorten groente en fruit. Groente en fruit uit blik, pot of diepvries zijn goede alternatieven voor verse groente en fruit. Deze groenten bevatten ongeveer evenveel vitaminen als de verse groente en fruitsoorten. Smoothies en geprakte groente en fruit in sappen bevatten minder voedingstoffen dan verse groenten en fruit.

2. Brood, granen, rijst, pasta, aardappelen, couscous en peulvruchten

De bovenstaande producten bevatten voedingstoffen als koolhydraten, vezels, eiwitten, calcium, ijzer en B-vitamines. Koolhydraten geven je lichaam energie om te verbranden en vezels zorgen voor een voldaan gevoel en een goede stoelgang.

Peulvruchten zorgen voor de meeste vezels, maar ook brood, aardappelen en rijst zorgen voor genoeg vezels. Probeer deze producten af te wisselen. Bij brood doe je er goed aan om bruinbrood en volkorenbrood te kiezen. Deze bevatten de meeste vezels en voedingstoffen.

3. Drank

Je moet genoeg drinken om je vochtbalans in orde te houden. Dagelijks verliest je lichaam behoorlijk wat vocht via zweet en urine. Vocht is nodig om de voedingstoffen in je lichaam te transporteren via je bloed en urine.

In principe tellen alle dranken mee om je vochtbalans in orde te houden. Koffie, thee, melkproducten, vruchtensap, frisdrank en water kun je allemaal drinken om maar genoeg vocht binnen te krijgen. Denk wel om de hoeveelheid calorieën die het drankje bevat. Water is het beste omdat hier geen extra calorieën in zijn te vinden.

4. Vet en oliën

Vet en oliën die je gebruikt voor het bereiden van een maaltijd of het smeren van je brood leveren vitale voedingstoffen. Denk aan vitamine A, D, E en belangrijke vetzuren. Vet zorgt voor energie die je lichaam nodig heeft om te verbranden. Vitamine D is belangrijk voor je botten en cellen in je lichaam. Vitamine A zorgt voor een goede werking van je ogen, aanmaak van je huid, groei van je lichaam en voor je weerstand.

Kies wel producten met zo weinig mogelijk verzadigd vet, zoals halvarine voor op je brood en vloeibare bak- en braadvet.

5. Zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers

Met de bovenstaande producten krijg je voedingstoffen als eiwitten, visvetzuren calcium, ijzer en B-vitamines binnen. Vlees en vleesvervangers bevatten eiwitten. Eiwitten heeft je lichaam nodig om spierweefsel cellen in je lichaam aan te maken. Bovendien bevat vlees ijzer waardoor je minder kans hebt om bloedarmoede te krijgen. Calcium kun je binnen krijgen door melkproducten te drinken. Calcium is erg belangrijk voor je botten.

Eet tenminste twee keer per week vis, waarvan één vette vis. Het eten van vis verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Eieren bevatten eiwitten en vitamines, maar ook cholesterol. Eet niet meer dan drie eieren per week om gezond te blijven. Het belangrijkste is om gevarieerd te eten. Niet teveel van het ene of het andere.