Hoe voorkom je een jetlag?

De vakantieperiode komt eraan. Veel mensen hebben hun vakantie al geboekt, jij ook? Of wacht je net op het laatste moment voor een last minute? Ga je met de vliegtuig naar je reisbestemming dan is de kans groot dat je last krijgt van een jetlag. Je biologische klok kan flink ontregeld raken door het reizen door tijdzones. Dit komt omdat je slaap-waakritme erg in de war kan raken. Dit uit zich in een jetlag. Mensen die last hebben van een jetlag kunnen last hebben van vermoeidheid, concentratieproblemen, problemen met de spijsvertering en moeilijk kunnen inslapen. Deze problemen kunnen nog dagenlang aanhouden. Een ernstige jetlag kan zelfs leiden tot agressief gedrag, tijdelijk geheugenverlies en desoriëntatie.

Het vliegen naar het Oosten kan het meeste problemen opleveren omdat de dag dan korter is. Het blijkt dat onze biologische klok zichzelf met één uur per etmaal zonder merkbare gevolgen kan aanpassen. Overschrijd je meer tijdzones, dan zul je de gevolgen van een jetlag zeker merken. Van Nederland naar het westen, zoals de Verenigde Staten, zul je veel minder last hebben van een jetlag omdat de dag langer wordt. Maar wat kun je nu doen tegen een jetlag? Lees hieronder de tips en help je lichaam een handje om een jetlag te voorkomen of de gevolgen ervan te verminderen.

1. Alvast je slaapritme aanpassen

Voordat je vertrekt kun je het beste ervoor zorgen dat je uitgerust in het vliegtuig stapt. Doe je dit niet, dan heeft je lichaam nog meer tijd nodig om te herstellen. Verander je slaapritme vier dagen van te voren. Ga je naar het oosten ga dan één of twee uur eerder naar bed. Op deze manier went je biologische klok alvast aan het tijdverschil. Als je naar het westen reist ga dan een uurtje later naar bed.

2. Tijd aanpassen

Pas je horloge of telefoon aan zodra je in het vliegtuig zit. Op deze manier wen je alvast aan de nieuwe dagindeling. Let wel op dat je, je telefoon in het vliegtuig uitzet.

3. Drink geen koffie en alcohol

Denk erom dat je kort voor je vertrek geen koffie of alcohol drinkt. Door de droge lucht aan boord van een vliegtuig verliest je lichaam al meer vocht dan normaal. Het gebruik van alcohol versterkt het effect van uitdroging. Koffie kan je slaap ontregelen. Je kunt beter af en toe wat water drinken om uitdroging, hoofdpijn en vermoeidheid te voorkomen.

4. Eet een lichte maaltijd

Je spijsvertering kan goed in de war raken door de aanpassingen die je lichaam moet maken. Het is niet verstandig om zware maaltijden te nuttigen kort voor je vertrek of in het vliegtuig. Je kunt het beste een licht maaltijd eten op het gebruikelijke moment zodra je op de plaats van bestemming bent. Hierdoor went je lichaam gelijk aan het eetritme op je vakantiebestemming.

5. Beweeg regelmatig

Het is goed om je bloedsomloop regelmatig te stimuleren door een paar oefeningen in je vliegtuigstoel te doen. Hiermee voorkom je ‘vliegtuigtrombose’ en voel je, je fitter en minder vermoeid. Wil je weten welke oefeningen? Check dan deze website.

6. Gebruik geen slaapmiddelen

Slaapmiddelen kunnen leiden tot een snellere vorming van kleine bloedklonters. Hiermee neemt het risico op ‘vliegtuigtrombose’ alleen maar meer toe. Hoe verleidelijk slaappillen ook kunnen zijn, je doet er goed aan om ze niet te gebruiken.

Met deze tips kun je in ieder geval goed voorbereiden om de reis naar je vakantiebestemming. Nu hoeft een jetlag je vakantie niet meer te verpesten en kun je genieten van je welverdiende vakantie.