Slaapproblemen

Veel mensen hebben last van slaapproblemen zonder dat ze het zelf door hebben. Er wordt gezegd dat iedereen acht uur slaap nodig heeft, maar klopt dit wel? Het verschilt per persoon hoeveel slaap je nodig hebt. Sommige mensen hebben aan vijf uur slaap genoeg en anderen hebben tien uur slaap nodig. De meeste mensen hebben acht uur slaap nodig, vandaar dat dit de richtlijn is geworden.

Steeds meer mensen hebben last van slaapproblemen. Ze slapen slecht en zijn overdag ook moe. Hierdoor functioneren ze minder goed. Slaapproblemen kun je herkennen aan een aantal punten, namelijk:

  • Slecht kunnen inslapen;
  • Te vaak of te vroeg wakker worden;
  • Lang wakker liggen.

Door deze punten ben je de volgende dag moe, lusteloos, slaperig en/of snel geïrriteerd. Als je, jezelf hierin herkent is het erg waarschijnlijk dat jij ook slaapproblemen hebt. Je bent in ieder geval niet de enige. Veel mensen hebben deze klachten, maar hebben niet door dat het lijdt tot slaapproblemen.

Hoe krijg je slaapproblemen?

Veel slaapproblemen worden veroorzaakt door spanningen of zorgen. Je hebt dan slaapproblemen door mentale problemen. Spanningen in je relatie of op het werk zijn vaak de boosdoeners voor slaapproblemen. Deze problemen heb je zelf vaak niet eens in de gaten. Je kan nachten wakker liggen omdat je ligt te piekeren over deze problemen. Het is dan moeilijk om je te ontspannen en in slaap te vallen.

Naast het feit dat je slaapproblemen kunt krijgen door mentale problemen kun je ook door fysieke problemen slecht slapen. Pijn, jeuk, hoesten, benauwdheid of ‘s avonds vaak moeten plassen zijn enkele lichamelijke klachten waardoor je slecht kan slapen. Ook onregelmatige werktijden, zoals in ploegendiensten werken kunnen oorzaken zijn van slaapproblemen. Als je overdag een dutje doet is het moeilijk om ‘s avonds diep in te slapen.

Veel inspanningen, zoals autorijden, vergaderen en zelfs sporten kunnen je nog laat wakker houden.  Het is ook bekend dat koffie en tabak je actief houden waardoor je ‘s avonds weer moeilijker kan slapen. Denk niet dat alcohol je helpt om een goede nachtrust te geven, je kan er misschien goed van in slaap vallen, maar je wordt wel vaker in de nacht wakker.

Wat kun je doen tegen slaapproblemen?

Als je, je herkent in één van de bovenstaande problemen is het belangrijk om die problemen aan te pakken. Mentale problemen kun je tackelen door er met mensen over te praten. Het is belangrijk dat je de gedachtes die jouw bezig houden van je af praat en deelt met anderen. Weet je niet hoe het komt dat je slaapproblemen hebt? Probeer dan voor een periode van twee weken een soort van dagboekje bij te houden waarin je opschrijft wat je allemaal doet, hoe laat je slaapt, wat je eet en drinkt en waar je aan denkt als je wilt gaan slapen. Een specialist kan dan met jou gaan kijken naar je bevindingen en daar advies over geven.

Tips voor een goede nachtrust

  • Neem twee tot drie uur voordat je gaat slapen geen vast voedsel meer;
  • Gebruik ‘s avonds geen sterke thee, koffie, nicotine of drugs;
  • Gebruik geen alcohol om in te slapen;
  • Sport overdag of vroeg in de avond. Hierdoor ben je fysiek als mentaal moe;
  • Ga een uur voordat je gaat slapen beginnen met je te ontspannen, zoals een korte wandeling, warm bad, vrijen of ontspanningsoefeningen.
  • Probeer overdag niet te slapen;
  • Probeer steeds rond dezelfde tijd op te staan;
  • Probeer ook om steeds rond dezelfde tijd naar bed te gaan;
  • Blijf ‘s avonds niet onnodig lang op, als je moe bent ga dan naar bed;
  • Probeer genoeg uren te slapen, ben je de volgende dag moe? Probeer dan een uur of twee uren meer te slapen.
  • Forceer het slapen niet. Lukt het niet om in slaap te vallen? Ga dan naar een andere ruimte en ga wat lezen of rustige muziek luisteren.

Zorg er ook voor dat je een comfortabel bed en kussen hebt. Ook het klimaat in je slaapkamer is belangrijk. Je slaapt het beste in een wat koelere kamer met een goede ventilatie.

Als je deze tips volgt zal je zeker weten een betere nachtrust hebben. Maak je geen zorgen als je niet gelijk resultaat ziet. Het aan leren van nieuwe slaapgewoonten kost nu eenmaal wat tijd.

Slaappillen

Als je de bovenstaande tips opvolgt is het bijna niet nodig om extra middelen te gebruiken, zoals slaappillen. Vraag altijd een specialist om advies als niets lijkt te helpen om je slaapproblemen op te lossen en je van plan bent om slaappillen te gebruiken. Het beste is om geen gebruik te maken van slaappillen omdat slaappillen meer nadelen hebben dan voordelen. Door slaappillen kun je overdag minder snel reageren en concentreren. Vooral in het verkeer kan dit de kans op ongevallen verhogen. Ook ouderen hebben meer kans om te vallen waardoor er meer kans is om botten te breken. Slaappillen werken ook maar tijdelijk en zijn zeer verslavend. Gebruik alleen slaappillen als het niet anders kan.

Leave a comment