Start een slaapdagboek om slaapproblemen in kaart te brengen!

slaapdagboek voor slaapproblemenSlapen doe je vaak zonder er over na te denken, net als lopen of ademhalen. Maar soms komt er een moment in je leven dat je er wel over wilt of moet nadenken. Bijvoorbeeld omdat je er wat meer van wilt weten of omdat het gewoon even niet lekker gaat en slaapproblemen ondervindt, dan kan het verstandig zijn om een slaapdagboek bij te houden.

De eerste stap naar een betere nachtrust is het kennen van je persoonlijke slaapgewoonten. Dit kun je doen door middel van een slaapdagboek. Hierin schrijf je hoe laat je naar bed gaat, hoe laat je op staat en hoe vaak je wakker wordt.

Het invullen van zo’n dagboek is heel eenvoudig. Het is niet meer dan het invullen van een vragenlijst. Voor het slapen gaan beantwoordt je een paar vragen over het verloop van de dag en avond (Heb je veel stress gehad? of wat heb je gedronken?). ’s Ochtends schrijft je dan op hoe de nacht is verlopen en schrijf je de slaaptijden op.

Het bijhouden van een slaapdagboek is heel effectief. Al na een paar nachten kun je op deze manier je slaapgedrag in kaart brengen. Door vervolgens te gaan experimenteren met kleine veranderingen in je slaapgewoonten, ontdekt je waarmee je, je slaapgedrag en nachtrust kunt verbeteren. Meer weten over slaapproblemen? lees dan snel dit artikel.

Meer weten over een slaapdagboek?

Op deze pagina kun je geheel gratis een slaapdagboek downloaden. Je kunt eenvoudig dit dagboek uit printen en naast je bed. Door gebruik te maken van het dagboek merk je dat je slaapproblemen en slaapgewoonten snel in kaart kunt brengen!

Leave a comment