Tips voor creatief ondernemen

Creatief zijn is niet moeilijk, iedereen heeft wel bepaalde ideeën over wat er nu beter kan. Misschien loop je nu ook tegen problemen aan waar nog geen goeie oplossing voor wordt gegeven. Creativiteit kun je trainen. Probeer niet te denken in kaders, maar probeer buiten kaders te denken. Als kind ben je vaak het creatiefst, wie wil nou niet met een stoere auto kunnen rijden, vliegen en varen? Of een zwevende hoverboard maken zoals in de films? Innovatieve en creatieve ondernemers durven zichzelf uit te dagen en hun ‘kinder’ droom waar te maken. Je bent vaak geneigd om jezelf beperkingen op te leggen omdat je toch wel op safe wilt spelen. Door buiten kaders te denken kun jij nou net dat perfect idee bedenken en een hit scoren!

Hieronder heb ik vijf tips beschreven voor ondernemers die bezig zijn in de creatieve sector of hun eigen creativiteit willen ontplooien. Voor (kleine) startende ondernemers zijn deze tips erg belangrijk en kunnen deze tips jou helpen om je onderneming verder te laten groeien.

1. Hou het simpel

Je hoeft geen ingewikkelde dingen te ontwikkelen, maar hou het KISS (Keep it short and simple) Positioneer jezelf goed en focus je op één bepaald onderwerp. Blijf je focussen op de hoofdzaak en laat je niet te veel afleiden door bijzaken. Veel ondernemers beginnen met één focus, maar laten zich door allerlei bijzaken beïnvloeden, waardoor ze hun focus uit het oog verliezen. Zorg dat je goed bent in één segment en blink hierin uit!

2. Werk aan acquisitie

Je kunt opdrachten binnen halen via je familie, vrienden, buren of kennissen. Denk eraan dat je hier niet afhankelijk van bent. Het moet niet zo zijn dat als de bovenstaande mensen geen opdrachten meer voor je hebben je werkloos bent. Werk aan acquisitie! Je bent een creatieve ondernemer met een creatieve en vrije geest, maar je moet wel een dak boven je hoofd hebben en brood kunnen kopen. Klanten komen in eerste instantie niet bij jou. Zorg ervoor dat je dus actief bezig bent met acquisitie om zo nieuwe klanten te werven en je netwerk uit te breiden.

3. Houd mensen geïnteresseerd, ga bloggen

Als je een website hebt, zorg er dan voor dat mensen je interessant vinden en ook terugkomen. Zorg voor een interactie tussen jou en je bezoekers. Laat mensen op je blog reageren en vergroot je vindbaarheid in de zoekmachines. Denk niet dat je blog zomaar bezoekers trekt, je moet er wel wat voor doen. Schrijf leuke en creatieve teksten, iets wat je zelf ook graag leest. Je kunt over van alles bloggen, het maakt in principe niet uit waarover je blogt. Bezoekers willen zich speciaal voelen en de interactie aangaan met de blogger(s). Doe hier je voordeel mee. Wil je nog meer tips over bloggen? check dan even deze website.

4. Social Media

Tegenwoordig moet je wel iets doen aan social media. Grote bedrijven zien dit ook, maar weten vaak niet wat en hoe ze dit moeten doen. Jij als kleinere ondernemer kan hier makkelijker op inspringen. Wat belangrijk is, is dat je huislogo en huisstijl terugkomen op de social media pagina’s. Het gaat er niet om dat je bijvoorbeeld veel twitter berichtjes plaatst, maar dat je ook iets interessant te melden hebt. Reageer op tweets en bied mensen een oplossing. Val ze niet lastig want dat werkt alleen maar averechts. Inhoud is belangrijk! Weet je niet hoe je met social media moet omgaan dan kun je altijd ervoor kiezen om het door een ander te laten doen.

5. Maak een eigen werkplek

Niets kan zo demotiverend werken als dat je werk en privé niet uit elkaar kan houden. Als je thuis bent wil je ook echt thuis zijn en niet dat je thuis op bed nog even een factuurtje aan het maken bent. Zorg voor een gescheiden plek, waar je in principe altijd naar toe kunt gaan. Huur een werkplek waar je ook met andere ondernemers in aanmerking komt. Zo blijf je gemotiveerd en kun je werk en prive makkelijk gescheiden houden. Zo ben je thuis ook echt thuis en kom je op je werkplek nog met andere mensen en ondernemers in aanmerking waarmee jij weer je netwerk kunt uitbreiden.