Voorkom ondernemer blunders

Elke ondernemer maakt fouten en blunders in zijn of haar leven. Ondernemen gaat per definitie over risico’s durven te nemen. Het gaat erom dat je juist leert van je fouten. Als ondernemer wil je zoveel mogelijk risico’s uitsluiten. Je maakt een ondernemingsplan en calculeert de consequenties door van de risico’s die je maakt.

Laat je ondernemersgeest niet opsluiten in kleine doosjes door alle risico’s uit te sluiten, maar kijk wel realistisch naar de situatie. Hoe zorg je nu dat je zoveel mogelijk blunders en risico’s uitsluit als je een onderneming start? Lees hieronder enkele tips.

Wees eerlijk over je motieven

Iedere ondernemer wil geld verdienen, maar ten koste van wat? Vind je het ook echt leuk wat je wilt doen? Hou hier rekening mee. De meeste succesvolle ondernemers zijn niet hun business begonnen om zoveel en zo snel mogelijk geld te verdienen. De succesvolle ondernemers hebben passie voor hun job. Deze ondernemers beginnen met een visie dat er behoefte is naar hun product of dienst en vinden het niet erg om 80 uur in de week te werken. Kies iets wat je leuk vind om te doen en waar je goed in bent! Lees hier de tips voor creatief ondernemen.

Doe onderzoek naar de behoefte

Start een marktonderzoek om te kijken of er wel behoefte is naar jouw idee. Zorg ervoor dat je iets toevoegt. Een heleboel goede ideeën zijn al verzonnen of er zijn andere oplossingen voor het probleem wat jij wil verhelpen. Je neemt een heel groot risico door zomaar ergens in te stappen en afwachten of je doelgroep wel op jouw idee zit te wachten. Spreek met je afnemers en doe een (klein) onderzoek naar wat ze nou echt van jouw idee vinden.

Praat met andere ondernemers

Informeer bij andere ondernemers, je kunt veel van hun fouten leren. De meeste ondernemers willen graag hun ervaringen met anderen delen. Ondernemers die je voor zijn gegaan, maar gefaald hebben kunnen jou waardevolle tips geven. Hou contact met ondernemers uit je vriendenkring en ondernemers uit hetzelfde vakgebied. Zogenoemde netwerkborrels zijn erg interessant om met medeondernemers in contact te komen.

Maak een duidelijke businessplan

Begin met een plan, zodat je precies weet wat je wilt en waar je focus op ligt. Veel ondernemers beginnen zomaar met hun onderneming en kijken wel waar ze uiteindelijk uitkomen. Een groot deel van deze ondernemers zijn binnen een of twee jaren verdwenen. Maak een duidelijke ondernemingsplan waar je alles over je onderneming beschrijft. Een ondernemingsplan hoeft niet alleen voor jou te zijn, veel investeerders of banken willen een ondernemingsplan zien voordat zij jou gaan financieren. Overigens zijn niet alle succesvolle ondernemers zo begonnen. De meeste succesvolle ondernemers zijn begonnen met een visie en hebben in een later tijdsbestek een plan geschreven.

Be real! Wees realistisch!

Je kunt enorm enthousiast over je idee zijn, maar verlies de realiteit niet uit het oog. Als je een degelijke businessplan hebt beschreven en je enig onderzoek heb gedaan naar de behoefte van jouw idee, product of dienst, dan weet je al gauw of er een kans van slagen in zit. Als je financierders niet overtuigd zijn van je idee of plan, vraag jezelf dan af of je het wel moet doorzetten. Er zijn ondernemers die ondanks negatieve advies toch zijn doorgegaan en succes hebben geboekt, maar er zijn ook ondernemers die door zijn gegaan ondanks negatieve adviezen en nu met enorme schulden zitten. Be real!

Zorg voor deskundig advies

Laat je deskundig adviseren. Veel ondernemers hebben verstand van een onderwerp, iets waar ze goed in zijn. Maar hoe zit het met de financiën? De marketing? Of ander personeel? Je kunt lang niet alles zelf doen. Het is daarom belangrijk om de juiste mensen in te schakelen. Zoek geen ja-knikkers, maar mensen die eerlijk zijn en hun eigen mening en visie durven te geven. Sommige ondernemers kunnen erg koppig zijn en gaan hun eigen gang met het bedrijf. Doe iets met de adviezen van deskundige mensen! Niets is zo waardevol als personeel dat meedenkt met je bedrijf en ook eerlijk durft te zijn.

Wees bewust van je financiële situatie

Ondernemers beginnen vaak met weinig geld, willen zo veel mogelijk winst maken en toch na twee jaren te ondernemen gaat het bedrijf richting een faillissement. Dit komt vaak omdat die ondernemers geen idee heeft van de financiële situatie van hun bedrijf. Neem een beginners boekhoudcursus zodat je de basis snapt. Heb je een kleine onderneming dan is de boekhouden nog te doen, maar komen er meer transacties en word je bedrijf groter? Dan is het beter om dit werk uit te besteden. Bovendien wil je als ondernemer niet veel tijd besteden aan boekhouden, maar wil je gewoon doorgaan met ‘ondernemen.’

Blijf innoveren

Stilstand is achteruitgang. Ga mee in ontwikkelingen en durf vooruit te denken. Heb je een succesvol bedrijf? Denk dan niet dat je er al bent. Je moet je constant ontwikkelen en mee gaan. Blijf je te lang hetzelfde doen? Dan loop je al gauw achter op je concurrenten. Vraag je klanten en/of medewerkers om nieuwe ideeën te bedenken.

Met deze tips kun je een hoop risico’s uitsluiten en kun je in ieder geval ‘zekerder’ gaan ondernemen.