Welk uurtarief kunnen ondernemers bepalen?

Meestal wordt het uurtarief bepaald door vraag en aanbod. Ondernemers die al wat langer in het vak zitten hebben alle gelegenheid om het ‘juiste’ uurtarief te bepalen. Ondernemers met vaste lasten zitten vaak vast aan een bepaald uurtarief omdat ze een hypotheek, auto of gezin hebben. Ondernemers die net een bedrijf beginnen willen natuurlijk meer verdienen dan dat ze in loondienst werken. Een ideaal start uurtarief zou zijn rond de 80 of 90 euro. (afhankelijk van wat je aanbiedt)

Toch kiezen de meeste startende ondernemers ervoor om niet met een te hoog uurtarief te beginnen omdat ze de klant niet willen afschrikken. De meeste starters kiezen er daarom voor om niet meer dan 40 euro te vragen. Hoe kun je een redelijk start uurtarief bepalen? Lees hieronder de tips

Wees niet te bescheiden

40 euro per uur klinkt misschien heel veel als je ervan uit gaat dat je 40 uur per week werkt, dan heb je al gauw 1.600 euro in een week verdiend. Het lijkt te mooi om waar te zijn en helaas is dat ook zo want voor dit bedrag moet je nog veel dingen doen, namelijk:

  • een auto kopen
  • één of twee keer op gesprek
  • training volgen over het geven van een juiste presentatie
  • offerte maken (2-3 uur), aanbieden en bespreken. Ongeveer één op de drie klanten accepteert je offerte niet.
  • naar de klant gaan
  • extra werk, of deadlines die versteld moeten worden omdat er meestal nog zaken veranderen.
  • factuur maken, herinnering sturen
  • financiële administratie doen
  • achteraf kijken of alles voldoet bij de klant en desnoods (kostenloos) een klein puntje aan.

Als je alles doorberekend kom je erachter dat je niet 40 euro in het uur heb verdiend, maar meer iets van 24 euro per uur. Je werkt eigenlijk geen 40 uur, maar 60 uur. En bovendien is het bedrag bruto. Als timmerman moet je er ook rekening mee houden dat je regelmatig een dag niet kan werken door weersomstandigheden, ziekte of andere redenen. Denk eraan dat ongeveer 50 procent van je uurloon voor ongeveer 100 procent van je inkomsten moet zorgen.

Bepaal je waarde en creëer stabiliteit

Kijk goed naar wat je waard bent. Dit kan beïnvloed worden door opleiding, ervaring, patenten, autoriteit en verschillende specialismen. Deze punten worden vaak ook bepaald door vraag en aanbod. Ben je veel met marketing bezig? Dan zul je dit ook moeten doorberekenen in je uurprijs. Het bepalen van je uurtarief heeft ook te maken of je fulltime of parttime begint. Bij parttime heb je minder tijd waardoor je iets meer kan vragen dan fulltime.

Bepaal een uurtarief die je minstens een jaar kan volhouden, mensen raken gewend aan je prijs en raken verward als je regelmatig de prijs aanpast. De meeste klanten houden van stabiliteit.

Let op met het geven van korting

Het geven van korting kan veel risico’s met zich meebrengen. Als je een offerte van 4.000 euro uitbrengt en de klant niet meer wil betalen dan 3.600 euro sta je voor een dilemma. Je kunt toegeven en de klus voor 3.600 euro aannemen of je weigert. Veel ondernemers nemen dan toch liever de klus aan voor minder geld. Het risico van korting geven zit hem niet zozeer in één klus, maar de klant praat met mensen en levert nieuwe klanten aan die ook korting willen hebben.

Gevolg is dat je in een cirkel terecht komt waar bedrijven aan ten onder kunnen gaan. Er zijn bedrijven in de keukenbranche of internetbranche die woekerprijzen hebben aangeboden die uiteindelijke resulteerden in faillissementen.

Vraag andere ondernemers

Schroom niet om andere ondernemers te vragen als je er niet uit komt. Je kunt ze vragen hoe ze aan hun uurtarief zijn gekomen. Prijzen staan nooit vast, de prijs wordt altijd door de ondernemer bepaald. Het kan wel zijn dat er een vaste berekening is gehanteerd die moeilijk aangepast kan worden om winst te maken. De meeste ondernemers willen starters wel advies geven omdat zij vaak ook klein zijn begonnen. Tijd en ervaring heb je nodig om het juiste uurtarief te bepalen.